فایلوفاکس
فایلوفاکس

فایلوفاکس

Filofax

دانلود ادبیات نظری درمان اضطراب اجتماعی

ادبیات نظری درمان اضطراب اجتماعی

ادبیات نظری درمان اضطراب اجتماعی

دانلود ادبیات نظری درمان اضطراب اجتماعی

ادبیات نظری درمان اضطراب اجتماعی
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 53 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 50

ادبیات نظری درمان اضطراب اجتماعی در 50 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.

 

بخشی از متن :

اضطراب اجتماعی

تعامل با دیگران، لازمه بقاء انسان است، چرا که بدون ارتباط اجتماعی، حتی تأمین نیازهای اولیه برای او امکان پذیر نیست. برآورده شدن نیازهای روانشناختی و شکوفایی استعدادهای بالقوه آدمی نیز در گرو زندگی اجتماعی اوست. بیشتر افراد می توانند، بدون مشکل جدی با دیگران تعامل داشته و در جمع به فعالیت بپردازند. البته تقریباً هر فردی تا حدی در موقعیت های اجتماعی اضطراب دارد، مثلاً بسیاری از افراد کمرو هستند، اما وقتی فرد از بسیاری از موقعیت های اجتماعی به اندازه ای هراس دارد که از آنها اجتناب می کند، مسئله آسیب روانشناختی مطرح می شود، اشتغال ذهنی با افکاری مثل ترس از سرخ شدن بر اثر خجالت و آشفته یا حقیر به نظر رسیدن که در عملکرد حرفه ای یا تحصیل و در ارتباطات و فعالیت های اجتماعی فرد مبتلا به اضطراب اجتماعی اختلال ایجاد می کند. اضطراب اجتماعی اختلال شایعی است، به طوریکه بعد از افسردگی و سوءمصرف مواد، میزان بروز آن از سایر اختلالات روانی بیشتر است.( دیتمن[1] ،2005).

اضطراب اجتماعی اساساً ترس از مورد نظاره دیگران واقع شدن است. این ترس ممکن است تا حدودی ذاتی بوده باشد اما وقتی نگاه دیگران، چه به عمد (واقعی)، چه با تصور فرد (خیالی) در موقعیت های خاص ناراحتی فوق العاده ایجاد کند نتیجه آن "اضطراب اجتماعی" است؛ اجتماعی به این معنی است که نگاه دقیق دیگران همیشه به نوعی وجود دارد. مورد مضحکه واقع شدن به صورت پنهان وجود دارد. ورای این ترس نیز (ترس از عملکرد) یعنی ترس از اینکه شخص قادر به ایفای نقش خود نباشد و کنترل خود را در مقابل دیگران از دست بدهد، وجود دارد. ترس از عملکرد غالباً موجب همان چیزی می شود که شخص بیش از همه، از وقوع آن می ترسد، یعنی عملکرد معیوب (دانلد گودین ،2003).

طبق ویرایش راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM IV - TR) ، اضطراب اجتماعی را، ترس قابل توجه و مداوم از یک یا بیشتر از موقعیت اجتماعی یا عملکردی که در آن فرد در معرض دید افراد ناآشنا قرار دارد یا ممکن است مورد مشاهده دقیق دیگران قرار گیرد، تعریف می کند (انجمن روانپزشکی آمریکا[2]، 2000). بنابراین خصوصیت اصلی، اضطراب اجتماعی، ترس مفرط از تماشا شدن یا مورد مشاهده موشکافانه قرار گرفتن، از سوی افراد ناآشناست. افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی، مخصوصاً از خطر بالقوه عملکرد نامناسب، با بروز دادن علایم آشکار هول شدن که منجر به خجالت کشیدن و تحقیر شدن می شود، می ترسند. این اضطراب اجتماعی ممکن است محدود به موقعیت های خاصی مثل اجتماعات عمومی رسمی یا به دامنه وسیعتری از موقعیت ها مثل موقعیت های اجتماعی غیر رسمی گسترش یابد.(فورمارک[3] ،2000).

نلسون و ایزرائیل[4] (2000)، اضطراب را تجربه ای همگانی انسانی می داند که دارای خصوصیت انتظار دردناک از یک حادثه ناخوشایند می باشد. و همچنین عنوان نمودند که وقتی اضطراب پیش می آید شخص متوجه احساسات جسمانی ناخوشایند می شود که خود به افکار منفی ترس می انجامد و احساس اضطراب را افزایش می دهد.

DSM IV-TR یک ویژگی اختصاصی را برای اختلال اضطراب اجتماعی در نظر گرفته است. برپایه این راهنما افرادی که از بسیاری از موقعیت های اجتماعی می ترسند، مبتلا به نوع منتشر اختلال اضطراب اجتماعی دانسته شده اند (انجمن روانپزشکی آمریکا، 2000)، هر چند در DSM IV-TR زیر گروهی به نام غیر منتشر اختلال اضطراب اجتماعی مشخص نکرده است، بسیاری از پژوهشگران افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی را که ترسشان شامل موقعیت های زیادی نمی شود، با عنوان اختلال اضطراب اجتماعی غیر منتشر گروه بندی می کنند (تورک، هیمبرگ، هپ[5]،2001).

افراد مبتلا به این اختلال می دانند که ترسشان غیرمنطقی است، با این حال نمی توانند جلوی نگرانی خود را از اینکه دیگران مشغول بررسی دقیق آنها هستند بگیرند. این افراد از موقعیت های چون سخنرانی در حضور دیگران، ترس های متعددی دارند. آنها می ترسند کاری انجام دهند، یا چیزی بگویند، که شرمنده شوند، می ترسند ذهنشان تهی شود. نگرانند که نتوانند به سخنرانی ادامه دهند، مطلب بی معنی یا احمقانه ای بگویند، یا علایم اضطراب مانند لرزیدن نشان دهند. حتی اگر ترس های آنها تائید نشوند و عملکرد آنها به آرامی صورت گیرد، نسبت به توانایی خود در عملکرد مناسب در این گونه موقعیت ها تردید دارند، در نتیجه می ترسند که دیگران در آینده توقع بیشتری از آنها داشته باشند (هالجین[6] ویستبورن[7] ،2006).

2-2 تصویر بالینی از فردی با اختلال اضطراب اجتماعی:

افرادی با اختلال اضطراب اجتماعی، نوعاً محتاط، کمرو، و در گروه ها ساکت هستند و وقتی که در مرکز توجه می باشند، احساس ناراحتی دارند، آنها همراهی کردن با دیگران را آرزو می کنند، اما از این می ترسند که دیگران آنها را غیر دوست داشتنی، گیج یا ملال آور، درک کنند. بر این اساس آنها از صحبت کردن در جمع، بیان عقاید یا حتی زندگی با همسالان اجتناب می کنند؛ چنانچه اغلب اشتباهاً به عنوان «مغرور» برچسب خورده اند. افراد با اضطراب اجتماعی اعتماد به نفس ندارند و ارتباط با مردم به طور مقتدرانه برایشان سخت است و قادر به صحبت کردن یا عمل کردن در جلو یا حتی گروه های کوچک مردم نیستند. در نافذترین شکل ­_ وقتی این اختلال در کارکرد افراد، در یک دامنۀ وسیع از موقعیت های اجتماعی تداخل ایجاد کند. اصطلاح اختلال اضطراب اجتماعی تعمیم یافته به کار برده شده است. اختلال اضطراب اجتماعی نخست در زندگی و اغلب در کودکی مشاهد می شود (استین[8]، گورمن[9]،2001). تقریباً 50 درصد از افراد با اختلال اضطراب اجتماعی، شروع آنرا قبل از نوجوانی گزارش داده اند و سایرین شروع آنرا در مدت کوتاهی بعد از نوجوانی می دانند (اسکین و همکاران 1992؛ مگی[10] و همکاران،1996؛ کسلر و همکاران،1998؛ به نقل از استین و گورمن،2001). افرادی با این اختلال در خطر آسیب های تحصیلی (وینچن و همکاران،1996؛ به نقل از بیدل و همکاران،2007)، سوءمصرف مواد هستند (کلارک و همکاران،1995، دویت[11]، مک دولد و آفورد[12]؛ به نقل از بیدل و همکاران، 2007) و آنها نه تنها پریشانی اجتماعی بیشتری را تجربه می کنند، بلکه سطوح بالاتری از ملالت، افسردگی، تنهایی، نوروزگرایی ودرون گرایی را تجربه می می کنند و نیز الگوهای معناداری از اجتناب اجتماعی، مهارت های اجتماعی، نقش و شرایط همراه را نشان می دهند (بیدل و همکاران،2007). چنانچه افرادی با این اختلال یک دامنۀ گسترده از ناتوانی های اجتماعی، شغلی و آموزشی را نشان می دهند، پس ممکن است (ایجاد مهمترین انتخاب) را از دست بدهند. برای مثال آنها ابتدا مدرسه را ترک می کنند، و به خاطر ترسشان از صحبت کردن در جلوی افراد شغل هایی را انتخاب می کنند که از تعامل با دیگران اجتناب کنند، اغلب قرار ملاقات نمی گذارند و تعداد زیادی از آنها تنها و جدا زندگی می کنند (استین و گورمن، 2001).

به علاوه محققان دریافتند که افرادی با اضطراب اجتماعی دارای سوءگیری توجهی، سوءگیری حافظه و سوءگیری تفسیر هستند، چنانچه این سوءگیری ها در رشد مشکلات اضطراب اجتماعی و حتی در نگهداری آنها نقش دارند.این افراد در موقعیت های اجتماعی انتظار نتایجی منفی را دارند و نتایج این دیده برایشان پرهزینه است (روتلدلی[13]، هیمبرگ، 2006).

چندین مدل شناختی از اینکه اضطراب اجتماعی ترس از ارزیابی منفی درک شده مشتق می شود، حمایت می کنند (کلارک و ولز[14] ،1995؛ راپی و هیمبرگ، 1997؛ به نقل از کارلتون[15] ، کولیمور[16] ،آموندسون[17]، 2007). افرادی با اضطراب اجتماعی رفتارهای متنوعی را برای اجتناب از ارزیابی منفی انجام می دهند (ولز و همکاران، 1995؛ به نقل از کارلتون، کولیمور، آسموندسون،2007). این افراد سوگیری های قابل توجهی برای کشف تهدیدهای ارزیابی اجتماعی دارند و این حساسیت به تهدید اجتماعی براساس پاسخی خودمختار و ناآشنا ایجاد می شود که توسط محرک های رابط پدیدار می گردد (کارلتون، کولیمور، آسموندسون، 2007). در این افراد، ترس از برچسب خوردن و ارزیابی منفی به عنوان خصیصۀ هسته ای می باشد. افراد با این اختلال فرض می کنند که دیگران به طرز ذاتی انتقادگر هستند و بنابراین احتمال ارزیابی آنها به طور منفی وجود دارد (ویکز[18]، هیمبرگ، رودباق[19]، 2008). راپی و هیمبرگ، پیشنهاد کردند که افراد مضطرب اجتماعی عقیده دارند که انتظار دیگران از آنها برای عمل، معیارهای غیر واقعی بالا در موقعیت های اجتماعی است (ویکز، هیمبرگ، رودباق، 2008). والاس و آلدن[20] نیز گزارش دادند که افراد مضطرب اجتماعی، افرادی اند که علائم اجتماعی مثبت را از طریق نقش های تعامل اجتماعی ساختار یافته نشان دادند و عملکرد اجتماعی آنها به طور مثبتی ارزیابی شد ولی در نهایت نگران شدند که دیگران، انتظار بیشتری از آنها دارند (ویکز، هیمبرگ، رودباق، 2008).

 


[1].Dittmann,M..

[2].American Psychiatric Association

[3]. Furmark,T.

[4].Nelson & Israel

[5].Turk, Heimberg, hope

[6].Halgin

[7] .Whithboume

[8].Stine

[9].Gorman,J,M.

[10].Magi

[11].Dewit,D.

[12].Mac Donald,K&Afford,D

[13] .Rothledley,D

[14] .Wells,A.

[15] .Carleton,R,N.

[16].Collimore,K,c.

[17].Asmundson.G,J,G.

[18].Weeks,J,W.

[19].Rodebaugh,T,L.

[20].Wallace,S.T. & Alden,L,E.

دانلود ادبیات نظری درمان اضطراب اجتماعی

دانلود ادبیات نظری تحقیق کتابخانه های دیجیتال

ادبیات نظری تحقیق کتابخانه های دیجیتال

ادبیات نظری تحقیق کتابخانه های دیجیتال

دانلود ادبیات نظری تحقیق کتابخانه های دیجیتال

ادبیات نظری تحقیق کتابخانه های دیجیتال
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 95 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 57

ادبیات نظری تحقیق کتابخانه های دیجیتال در 57 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.

 

بخشی از متن :

کتابخانه های دیجیتال و سنتی

کتابخانه ها محل ذخیره ی دانش ها هستند. کتابخانه دیجیتال، کتابخانه ای است که در آن منابع تمام متن وخدمات کتابخانه ای به صورت دیجیتال در اختیار کاربران قرار می گیرد.

کتابخانه های دیجیتالی، کتابخانه های الکترونیکی ای هستند که در آنها شمارزیادی از کاربران که از نظر جغرافیایی پراکنده هستند می توانند به محتوای منابع گوناگون مواد الکترونیکی مانند:متن، تصاویر،نقشه ها، صداها دسترسی داشته باشند. درکتابخانه دیجیتال چندین کاربر می توانند در زمان واحد از یک منبع خاص استفاده کنند. (واسولو و اسرینی[1]، 1389، 41). بزرگترین مزیت کتاب های دیجیتالی نسبت به کتاب های چابی، حجم و قابلیت حمل آنهاست و نیاز به فضای کم دارد. همچنین امکان بازیابی و ذخیره اطلاعات وسهولت استفاده از آن در همه جای دنیا امکان پذیرمی باشد. هدف کتابخانه های دیجیتالی به طور کلی گردآوری، ذخیره،سازماندهی و اشاعه اطلاعات و دانش در قالبهای دیجیتالی می باشد (نوروزی و علیپور، 1384).

یکی از شیوه های نوین ارائه خدمات اطلاعاتی که طی دهه های اخیر توجه بسیاری را به خود جلب کرده است، کتابخانه دیجیتالی[2] است. کتابخانه دیجیتال، کتابخانه ای است که منابع و خدمات کتابخانه ای رابه صورت دیجیتال در اختیار کاربران قرار میدهد. این کتابخانه ها در راستای توسعه کتابخانه ها از اواسط سده بیستم به بعد مطرح شدند و ازاواخر همین سده پا به عرصه وجود گذاشتند. این کتابخانه ها در امتداد توسعه و پیشرفت کتابخانه های سنتی مطرح شدند و نسل جدیدی از کتابخانه ها را معرفی کردن (رحیمی نژاد و همکاران، 1385).

باوقوع انقلاب اطلاعات، کتابخانه دیجیتالی به فناوری قدرتمندی برای رشد و ترقی دست یافته اند. "کتابخانه های دیجیتالی مجموعه های گوناگونی از اطلاعات را برای استفاده کنندگان متعدد در بردارند و در اندازه های متفاوتی از کوچک تابزرگ دسته بندی می کنند، آنها از هر نوع ابزار ورود اطلاعات و دردسترس قرار دادن آنها بر روی شبکه به کار می گیرند و باعث می شوندکه آنها در اختیار استفاده کنندگان قرار گیرند.

بنابراین کتابخانه های دیجیتالی برای ما نوید دستیابی به اطلاعات بیشتر، کاهش هزینه ها و قابلیت استفاده چند منظوره است (نوروزی و حافطی، 1380).

ظهور کتابخانه های دیجیتالی نه تنها باعث تحولی بنیادین در ساختار کتابخانه ها شد بلکه چالش و فرصتهای فراوانی را نیز پیش روی کتابداران قرارداد و آنها را با وظایف ونقشهای جدید روبرو ساخت.

کتابخانه های دیجیتال جایگاه ویژه ای را در محیط مجازی اینترنت،به خود اختصاص داده اند. این کتابخانه ها با داشتن قابلیتهای بیشتر وپیشرفته تر برای مدیریت اطلاعات، از دیگر منابع اطلاعاتی اینترنتی متمایز شده اند (امین پور، 242:1385). کتابخانه دیجیتال بسیار فراتر از مجموعه منابع الکترونیکی وسخت افزارهای لازم برای مدیریت آنهاست. در واقع،کتابخانه های دیجیتال، سیستم های مرکب و پیچیده ای هستند که منابع، قابلیت ها، و خدمات کتابخانه ای سنتی را گسترده ترمی سازند و در عین حال، امکانات متنوع و بی شماری را در اختیار کاربران خود قرار می دهند.

اخیرا در سراسر جهان هزاران کتابخانه خدمات کتابخانه دیجیتالی ارائه می نمایند و همچنان روندی رو به رشد را دارا می باشد (بورگمن و کواکس[3]، 2002، 32).

- سیر تحول کتابخانه ها

به طور کلی کتابخانه ها از لحاظ ساختاری به پنج دسته اصلی و در واقع به پنج نسل طبقه بندی می شوند.

نسل اول : کتابخانه های سنتی[4]

در این کتابخانه ها ، همه متون و مواد آموزشی و تحقیقی به صورت نسخه های چاپی و یا خطی در قرون گذشته بوده و انواع خدمات کتابداری چه خدمات داخلی مثل فهرست نویسی ، رده بندی و جز آن و چه خدمات خارجی مثل ارتباط و ارایه خدمات به کاربران یا مبادله با دیگر کتابخانه ها به صورت دستی و توسط کتابدار انجام می شد.

نسل دوم : کتابخانه های ماشینی[5]

در این کتابخانه ها ، از نظر نوع و ساختار کتاب ها و مواد آموزشی تفاوت چندانی با نسل اول وجود ندارد.به بیان دیگر ، در این نسل نیز کتاب ها و دیگر مواد به صورت نسخه های چاپی نگهداری می شود.هر چند ممکن است منابعی نیز به صورت نوار کاست ، فیلم ، ویدئو ، میکروفیلم و از این قبیل وجود داشته باشد.اما خدمات کتابداری از قبیل فهرست نویسی و امانت بین کتابخانه ای از طریق ماشین انجام می شود.

نسل سوم : کتابخانه های الکترونیکی[6]

در این کتابخانه ها ، مواد آموزشی عمدتا به صورت الکترونیکی وجود دارند.البته منابع چاپی نیز در کنار منابع الکترونیکی وجود دارداما خدمات کتابخانه ای بیشتر به صورت الکترونیکی انجام می شود.

نسل چهارم : کتابخانه های دیجیتال[7]

این کتابخانه ها ، موسسات یا سازمان هایی هستند که منابع مختلف شامل منابع انسانی و تجهیزات مورد نیاز برای ارایه ی خدمات کتابخانه ای مثل فهرست نویسی ، رده بندی ، اطلاع رسانی ، روابط بین کتابخانه ای ، مواد آموزشی ، منابع کتابخانه ای و دیگر خدمات را با استفاده از شبکه های پرسرعت مهیا می سازد. بدین وسیله منابع آموزشی و خدمات ، آماده می شود و در اختیار گروه های ویژه ای از کاربران و یاخوانندگان و دانشجویان قرار می گیرد.

 

نسل پنجم : کتابخانه های مجازی[8]

کتابخانه های مجازی، مجموعه ای از اطلاعات را به صورت دیجیتال دراختیاردارند و آنها را سازماندهی می کنند. این اطلاعات دیجیتال شامل کتابهاو مجلات الکترونیکی، پایگاههای اطلاعاتی، صفحات وب، لوحهای فشرده و سایرقالبهای الکترونیکی، می باشد. کتابخانه های مجازی، بردسترسی به مواد ازهرجا، به صورت دیجیتالی، تاکید می کنند(اصنافی، ١٣٨٤).

کتابخانه های مجازی کتابخانه های بدون دیوار هستند.بدین معنی که منابع آن ها ، تنها بر روی وب موجود است و همه ی خدمات کتابخانه ای نیز در آن ها فقط و فقط از طریق وب انجام می پذیرد.بنابراین می توان نتیجه گرفت منابع این نوع کتابخانه ها ، از نوع کتاب های الکترونیکی بر روی شبکه است.محیط کاری نیز ، محیط شبکه های رایانه ای بسیار سریع از نوع شبکه های ماهواره ای یا فیبر نوری است.(طاهری،1381).

 

- کتابخانه دیجیتال

- مفهوم

بحث کتابخانه های دیجیتال بحثی روزآمد و نوین در جامعه، حداقل در حوزه علوم کتابداری و فن آوری اطلاعات می باشد. برداشت عموم از کتابخانه های دیجیتال مانند حکایت قدیمی برداشت افراد از فیل در اتاق تاریک میباشد که هر کسی با لمس کردن برخی از اعضای فیل پی به آن چیزی می برد که در ذهن خود تصور می کردند و آن تصور خود را برای دیگران توصیف می کرد، در زمان حال افراد نیز برداشتهایی از کتابخانه های دیجیتال در ذهن و تصور خود دارند که زیاد با واقعیت برابری نمی کند.کتابخانه دیجیتالی دارای تعاریف مختلفی است که پژوهشگران از آن ارائه داده اند که در ذیل به تعدادی از آن ها اشاره شده است.

کتابخانه دیجیتال در تعریف سنتی :

کتابخانه های دیجیتال سازمان هایی هستند که در آن کارکنان متخصصی به انتخاب و سازماندهی منابع اطلاعاتی دیجیتال بپردازند ، اطلاعات تمام متن دیجیتال به جامعه کاربران آن کتابخانه ارائه شود و وابسته به یک کتابخانه سنتی باشد؛(مجیدی و همکاران، 1386).

کتابخانه های دیجیتالی مجموعه های گوناگونی از اطلاعات را برای استفاده کنندگان متعدد در بر دارند و در اندازه های متفاوتی از کوچک تا بزرگ دسته بندی می شوند.آن ها از هر نوع ابزار ورود اطلاعات و نرم افزارهای مناسب برای سازماندهی اطلاعات و در دسترس قرار دادن آن ها بر روی شبکه استفاده می کنند و باعث می شوند که در اختیار استفاده کنندگان قرار گیرند.بنابراین نوید کتابخانه های دیجیتالی برای ما دستیابی به اطلاعات بیشتر ، کاهش هزینه ها ، و قابلیت استفاده ی چند منظوره است.

انجمن اطلاع رسانی آمریکا تعاریف ذیل را برای این دسته از کتابخانه ها به کار برده است:

نظامی است که در آن منابع اطلاعاتی از طریق شبکه های اطلاعاتی به جای دسترسی فیزیکی از طریق مکانی مشخص توزیع می گردند.

 


[1] - Wasolo and Asrini

[2] . Digital Library

[3] - Borgman and Kovacs

[4]. Tratitional libraries

[5] . Automated libraries

[6] . Electronic libraries

[7] . Digital libraries

[8] . Virtual libraries

دانلود ادبیات نظری تحقیق کتابخانه های دیجیتال

دانلود 100 جمله کاربردی و مهم در مکالمات روزمره زبان انگلیسی

100 جمله کاربردی و مهم در مکالمات روزمره زبان انگلیسی

100 جمله کاربردی و مهم در زبان انگلیسی

دانلود 100 جمله کاربردی و مهم در مکالمات روزمره زبان انگلیسی

جملات کاربردی در مکالمات انگلیسی
100essentialsentences in english english sentences conversation
مکالمه انگلیسی زبان انگلیسی
دسته بندی زبان های خارجی
فرمت فایل pdf
حجم فایل 592 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 9

100 جمله کاربردی . مهم در مکالمات روزمره انگلیسی به همراه ترجمه فارسی

نوع فایل: پی دی اف

زبان: فارسی انگلیسی

نمونه جملات  همراه با ترجمه فارسی آنها د رزیر آورده شده است.

       2-       She was about to buy when her father warned her about this deal.

       3-       او قصد خرید داشت که پدرش بهش در مورد این معامله هشدار داد. 

       4-       He has to work hard because he has to feed his 4 children.

       5-       او مجبور بود سخت کار کند بخاطر اینکه باید شکم 4 تا بچه اش رو سیر میکرد. 

       6-       She is very selfish although her husband is very sincere to her.

       7-       او خیلی خودخواه است گرچه همسرش با او خیلی مهربان و صادق است. 

 

 

دانلود 100 جمله کاربردی و مهم در مکالمات روزمره زبان انگلیسی

دانلود جزوه تایپ شده حقوق کار

جزوه تایپ شده حقوق کار

جزوه تایپ شده حقوق کار

دانلود جزوه تایپ شده حقوق کار

حقوق
کار
حقوق کار
دانلود جزوه حقوق کار
دانلود جزوه دکتر حمزه محمدی
دانلود جزوه حمزه محمدی
دانلود جزوه رشته حقوق
دانلود جزوات رشته حقوق
دانلود جزوه حقوق کار
دسته بندی حقوق
فرمت فایل docx
حجم فایل 108 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 40

عنوان جزوه : جزوه تایپ شده حقوق کار

نام استاد : دکتر حمزه محمدی

نام دانشگاه : آزاد اسلامی واحد قزوین (باراجین)

تعداد صفحه : 40 صفحه

 

منبع درس : کتاب حقوق کار دکتر عراقی

نکات لازم جهت تبیین حوزه حقوق کار :

برای اینکه حوزه حقوق کار را بشناسیم باید چند نکته را دقت کنیم که به شرح ذیل می باشد :

  1. تفکیک بین کار مستقل و کار در خدمت دیگری

در جامعه افراد متعددی هستند که کار مستقلی دارند مثل پزشک برای خود مطب دارد و تحت طبعیت دیگری کار نمی کنند. اما عده ای هستند که کارشان در خدمت دیگری است یعنی به دستور دیگری و تحت تبعیت دیگری کار می کنند.

بنابراین حوزه مطالعات کار هیچ ارتباطی به کار مستقل ندارد. یعنی هر جایی کار مستقل است از حوزه مطالعاتی حقوق کار مستقل شده است.

مثلث در حقوق کار:

ممکن است استثناً کارگاه وجود نداشته باشد.

 

وقتی که صحبت از کارگر و کارفرما می شود بحث دستور و ازادئه نیروی کار است. دستور از طرف کارفرما و ارائه نیروی کار از طرف کارگر.

  1. استثناء کارمندان دولت :

کارمندان دولتی داریم که کار در خدمت دیگری هستند ولی از حوزه شمول قانون کار استثنا شدند و تابع مقررات استخدامی خاص خودشان هستند.البته این مطلق نیست. در ایران کارمندان دولت درسته در خدمت دیگری هستند اما کلا از حوزه شمول قانون کار استثنا شده اند.

  1. حقوق کار مثل سایر رشته های حقوقی حاکم بر روابط بین انسانهاست.
  2. حقوق کار علاوه بر روابط فردی روابط جمعی را نیز مطالعه می کند.

در حقوق کار بحثی داریم با عنوان روابط دسته جمعی کار.

  1. تنظیم سیاست های اقتصادی و اجتماعی در زمینه اشتغال و ... جزء تکالیف اساسی دولت است.

دولت در کشور یکسری وظایفی دارد.دولت نمی تواند در مورد ساعت کار و حداقل دستمزدها بی تفاوت بماند.

در حقوق کار فقط صرف قوانین و قواعد قانون کار نیست که تعیین کننده است.

 

برای تعریف حقوق کار 3 دیدگاه وجود دارد :

  1. دیدگاه های حقوقدانانی که با دید فردگرایی به حقوق کار نگاه می کنند :

می گویند حقوق کار مجموعۀ قواعد و مقررات حاکم بر قرارداد کار است. اصلاً می گویند قرارداد کار در ذیل حقوق قراردادها تعریف می شود. نباید این را تفکیک کرد.

  1. دیدگاه اقتصادیان :

حقوق کار مجموعه قواعد حاکم بر نیروی کار و یا مجموعه قوانین و مقرراتی که حاکم هست بر همکاری میان کار و سرمایه.

  1. دیدگاه حقوقدانانی که حقوق کار را در حقیقت صرفاً از جنبه حقوقی بحث می کنند نه فردگرایی و اقتصادی:

حقوق کار بر همۀ روابطحقوقی(یعنی بحث استخدام،بازنشستگی و...) ناشی از انجام کار برای دیگری حاکم است مشروط بر این که اجرای کار با تبعیت یک طرف نسبت به طرف دیگر همراه باشد.

نکته : در حقوق کار آن چیزی که بسیار اهمیت دارد تبعیت دارد. برای اینکه دو موضوع تبعیت و مزد در روبروی هم قرار می گیرند.هر کدام نباشد آن یکی هم نیست. وقتی فردی تبعیت می کند باید مزد هم دریافت کند.

مشخصات حقوق کار :

در حقوق کار یکسری موضوعات و مسائلی مطرح می شود که قابل طرح در سایر رشته های حقوقی نیست. مثل پیمان های جمعی کارف اعتصاب،ویژگی عواعد کار و ... به همین خاطر اگر بخواهیم مشخصات حقوق کار را بگوییم عبارتند از :

الف)جنبه حمایتی حقوق کار:

در یک رابطه حقوقی اصلی داریم به نام اصل تناظر طرفین یا برابری طرفین که بدیهی است.قانون گذار اصل تناظر را در نظر گرفته و دقیقا بر اساس آن هم رابطه حقوقی را می پذیرد.تمام دغدغه ی حقوق کار تلاش برای برابری و تناظر طرفین است.

به همین دلیل می گوییم در این مشخصه اتفاقاتی رخ می دهد :

  • کاستن از نابرابری

حقوق کار اسمش هست حقوق کار کارگران.حقوق کار در راستای حمایت از حقوق کارگران وضع شده است و تلاش می کند نابرابری را کمتر کند.

در ماده 7 قانون کار : این ماده آمده قرارداد شفاهی هم قبول کرده است.برای اینکه بار اثبات را بیندازد به گردن کارفرما.چون همۀ کارگران سواد خواندن و نوشتن برای داشتن قرارداد کتبی ندارد.

  • تحول در جهت افزایش حمایت

به حقوق کار حقوق پیشرو هم می گوییم. هر چه جلوتر می رویم میزان حمایت حقوق کار از کارگران بیشتر می شود.حقوق کار برخلاف حقوق بشر است.

آیا این حمایت ها ایجاد حق مکتسبه می کند یا خیر؟ حقی که به موجب یک قانونی برای فردی ایجاد شده است. حالا می خواهیم ببینیم این حق را می توانیم از او بگیریم یا خیر.در حوزه های مختلف این حق وجود دارد.البته در ایران کم رنگ تر است.به آن انتظار مشروع می گویند.

 

آیا امکانپذیر است در مورد حمایت هایی مثل مرخصی و ... به عقب برگردیم؟

اگر شرایط و اوضاع و احوال کشور به گونه ای باشد که دولت ببیند حفظ این حقوق و امنیت شغلی در مخیل باشد یعنی این حفظ شود امنیت شغلی از بین می رود اینجا بیش از این از انتظاراتش صرف نظر می کند تا امنیت شغلی اش از بین نرود.

مثلا کارفرمایی به دلیل اینکه ورشکست نشود و کارگاهش تعطیل نشود می تواند حقوق کارگران را کمی پایین بیاورد.یعنی برای حفظ شغل کمی عقب نشینی می کند.

  • گسترش حمایت حقوق کار به گروه های مختلفی که کار می کند.

گروه های حقوق کار بسیار متعدد هستند. حقوق کار باید تمامی گروه ها را تحت پوشش خود قرار دهد وگرنه جامع و کامل نیست.حقوق کار را به همین دلیل حقوق طبقاتی است یعنی مخصوص کسی است که عنوان کاریاب به او اطلاق می شود.

  • تنوع مقررات کار

برای هر گروه شغلی باید یک قوانین و مقررات متناسب با آن شغل تصویب کرد. وضعیت کارگر،جنسیت کارگر،نوع شغل و ...

برای موضوعات مختلف باید مقررات و قوانین متعددی وجود داشته باشد.

به همین دلیل در حقوق کار تعداد آئین نامه ها و بخش نامه ها بی نهایت زیاد است.

آمدیم برای مسائل جزئی آئین نامه و بخش نامه تعریف کردیم.

حتی تابعیت کار گر هم می تواند تحت تاثیر قرار گیرد.

 

دانلود جزوه تایپ شده حقوق کار