فایلوفاکس
فایلوفاکس

فایلوفاکس

Filofax

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش تنوع فرهنگی

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش تنوع فرهنگی

دانلود چارچوب نظری و پیشینه پژوهش تنوع فرهنگی بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدیداین فایل بصورت انحصاری برای فروشگاه فایلینا تولید شده و در هیچ جای دیگه ای بجز این فروشگاه پیدا نمی شود


مشخصات فایل
تعداد صفحات142
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیروانشناسی و علوم تربیتی

توضیحات کامل

دانلود مبانی نظری پایان نامه رشته مدیریت

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش تنوع فرهنگی

 
 

* با قیمت دانشجویی، ارزان و مناسب :)-

** فایل منحصر به فرد، بصورت جامع و کامل و با منابع بروز و جدید خریداری کنید.

*** این فایل بصورت انحصاری برای فروشگاه فایلینا تولید شده و در هیچ جای دیگه ای بجز این فروشگاه پیدا
نمی شود.



پشتیبانی همیشگی توسط : maryam.alkasir70@gmail.com

 
 
 
چکیده
تحقق اهداف هر جامعه نیاز به استفاده از تمام منابع مادی و انسانی آن جامعه دارد. مدیریت صحیح منابع انسانی یکی از مهم ترین عوامل جهت رسیدن به مطلوب های جامعه می باشد. کشور ایران از گذشته های دور، سرزمین اقوام و مذاهب گوناگون بوده است. مردمانی با فرهنگ غنی که سال ها در کنار هم مسالمت آمیز زندگی کرده اند و جامعه ای با تنوع فرهنگی زیبا آفریده اند.از جمله سازمان های مهم جامعه که با تنوع و گوناگونی فرهنگ ها مواجه است، آموزش و پرورش است. امروزه بنا به دلایل مختلفی از جمله مهاجرت، بافت دانش آموزی مدارس از تنوع قومی و مذهبی بسیاری برخوردار است.
 
 مدیران و معاونان مدارس نقش بسیار مهم و اساسی در رهبری این جامعه کوچک به منظور هویت بخشی و نمود فرهنگ نسل آینده ساز اقوام و مذاهب دارند. آداب و رسوم، لهجه و لباس هر قوم، حاصل تجارب شادی ها و غم های انسان هایی است که سرنوشت مشترکی را تجربه کرده اند و امید دارند که فرهنگ خود را به دیگران معرفی کنند و بر غنای آن بیفزایند. دانش آموزان گاه هویت قومی و فرهنگی خویش را پنهان می کنند و ناخواسته به تسلط یک فرهنگ بر جامعه رنگارنگ ایران دامن می زنند. آنان باید بیاموزند هویت قومی و فرهنگی آنها افتخاریست که از نسل های گذشته به ارث برده اند و باید افتخار آمیز به معرفی آن بپردازند. مدرسه محیط بسیار مناسبی جهت متجلی شدن عنصرهای فرهنگی اقوام و مذاهب گوناگون است که اگر با مدیریت مناسب همراه باشد باعث فراهم شدن بستری پر نشاط و پویا و فعال برای فعالیت های آموزشی و در کنار آن مشارکت هر چه بیشتر دانش آموزان در امور فرهنگی، ورزشی، هنری و ...می گردد. مهارت های مدیریت تنوع فرهنگی، از نیازهای اساسی مدیریت سیستم آموزش و پرورش است که اگر در کنار مهارت های مدیریت آموزشی قرار گیرد، رشد و بالندگی آموزشی و پرورشی دانش آموزان را در پی دارد.
 
 در این نوشتار به مباحثی از جمله؛ تنوع فرهنگی و نظریه های مربوط به آن، تنوع قومی، تنوع مذهبی، تنوع زبانی، مدیریت، مهارت های مدیریت تنوع فرهنگی و مشارکت اجتماعی پرداخته شده است.
 
 
 
 
مقدمه

تنوع فرهنگی چهره غالب جوامع انسانی و کشورهای جهان است. چنانکه جمعیت کشورهای کاملاً همگن که از یک گروه قومی و فرهنگی تشکیل شده باشند، حدود 4 درصد جمعیت جهان برآورد شده است. بدین سان تنوع  و تکثر و ناهمگونی قومی قاعده عام و جهان شمولی در سطح دولت های ملی است (گودرزی،1385).

برخی صاحب نظران علل تنوع فرهنگی را غلبه نظامی و پیروزی در عرصه جهان گشایی، همچنین پدیده استعمار و مهاجرت و جنبش های مردمی، قلمداد می کنند. برخی دیگر، عوامل مهم پیدایش ناهمگونی قومی در دنیای مدرن را در دین، نژاد و ملیت دانسته اند. با این حال مجموعه این عوامل را  می توان ذیل عناوین کلی زیر قرار قرار داد.

 

مهاجرت

بخش عمده چهره ناهمگون جوامع به مهاجرت های اختیاری و اجباری مربوط می شود که در ادوار مختلف تاریخ، به ویژه در چند سده اخیر انجام گرفته است.

از دیگر عوامل مهاجرت های گسترده در ادوار گذشته، حاکمیت یافتن طوایف و اقوام بوده است. در چنین مواقعی حکومت های قومی برای حفظ اقتدار و سلطه خود به کوچاندن هم تبارهایشان مبادرت میکرده اند. گاه نیز اقوام هم تبار با مشاهده آسایش و امنیت و رفاه هم تباران خود دست به کوچ           می زده اند.

مهاجرت طوایف مختلف ترک و مغول به ایران، در دوران حکومت سلجوقیان، غزنویان، مغول ها و تیموریان، از جمله این نوع مهاجرت ها بوده است. در پاره ای جوامع نیز کوچاندن گروه های قومی به خاطر پاسداری از بلاد مرزی بوده است، همانند کوچ طوایفی از کردها به خراسان در عهد نادرشاه افشار.

گاه نیز پادشاهان به کوچ اجباری طوایف و اقوام به علل مختلف دست زده اند که در زمره مهاجرت های اجباری قرار می گیرند.

 

غلبه نظامی یا کشورگشایی

از دیگر علل چهره ناهمگون جوامع امروزی، جهانگشایی های امپراتوران باستان یا کشورهای استعمارگر چند سده اخیر بوده است. به طور مثال، غلبه نظامی کشور روسیه در جنگ های معروف به ایران و روس در عهد قاجار که باعث جدا شدن بخش های وسیعی از حوزه اقوام ایرانی در شمال غرب و شمال شرق کشور گردید، از جمله عوامل ناهمگونی قومی به شمار می روند (مرودشتی و حسینی بهشتی، 1380).

 

تغییر قلمرو سیاسی

گاه قبض و بسط حکومت ها بر اثر عوامل مختلفی چون؛ هجوم بیگانگان، حمایت خارجی از شورشها یا فروپاشی داخلی، عوامل طبیعی چون سیل، زلزله و خشکسالی و... انجام گرفته است. در هر یک از اشکال فوق و دیگر عواملی که باعث تغییر قلمرو سیاسی کشورها گردیده، بر تنوع آن ها افزوده شده است (فیزی، 1384).

 

 

مرزهای قومی

مرزبندی بسیاری از کشورها طبیعی نیست. مرزهای طبیعی مرزهایی است که گروه های نژادی- فرهنگی را بر اساس تفاوت های موجود تقسیم می کند. با این حال در کشورهای امروزی، به ویژه کشورهای اشغال شده، اغلب مرزها غیر طبیعی است. بدین شکل که یک گروه قومی بین دو یا چند کشور تقسیم شده و این باعث تقویت ناهمگونی قومی در کشورها شده است، به گونه ای که در اغلب موارد باعث مرزگریزی و جدایی خواهی قومی در اشکال مختلف داخلی و منطقه ای می شود (گودرزی،1385).

جهانی شدن

یکی از مباحث اساسی بشری در دو دهه اخیر، مساله جهانی شدن[1] و تأثیر آن بر تنوع فرهنگی جوامع است. این پدیده نه تنها بر جنبه های اقتصادی، صنعتی و اجتماعی زندگی ، بلکه بر جنبه فرهنگی مردم نیز تأثیر عمیق گذاشته است و باعث تنوع و چند فرهنگی شده است. با پیشرفت فناوری و تجلی آن در امکانات مخابراتی نظیر تلفن، ماهواره، اینترنت، شبکه‌های رسانه‌ای جهانی و سهولت سفر و جابه‌جایی با تجهیزات مدرن، ارتباط مردم کشورهای دنیا با یکدیگر روز به روز بیشتر شده است. ارتباطی که به واسطه پیشرفت فناوری حاصل شده، فضایی را فراهم ساخت که هرگاه در گوشه‌ای از جهان برای کسی اتفاقی بیفتد، پیامدهای مستقیمی در نقطه دیگری از جهان به بار می‌آورد(پاکوئین[2]، 2000).

اختلاط چند عامل در کنار یکدیگر

رخدادها و پدیده های اجتماعی اغلب چند سطحی و چند بعدی هستند. بنابراین پدیده تنوع فرهنگی نیز در بسیاری موارد از اختلاط چند عامل، از جمله عوامل بالا، نشأت گرفته است(گودرزی،1385).



[1]- Globalization

[2]- Paquin

 
 
فهرست مطالب
مقدمه 4
2-1- تعریف فرهنگ 5
2-2-1- فرهنگ پذیری 8
2-2-2- وجوه تفاوت فرهنگ ها 11
فردگرایی – جمع گرایی 11
ارتباط پیچیده- بافت و ساده- بافت 13
پرهیز از ابهام 14
فاصله قدرت 15
مردانگی - زنانگی 16
2-2-3- انواع گروه با توجه به تنوع فرهنگی 17
جدول(2-1) فرمول بهره وری در گروه های کاری(زاهدی،1379،ص107). 18
2-2-4- عوامل پیدایش تنوع فرهنگی 18
مهاجرت 19
غلبه نظامی یا کشورگشایی 19
تغییر قلمرو سیاسی 20
مرزهای قومی 20
جهانی شدن 20
اختلاط چند عامل در کنار یکدیگر 21
2-2-5- مزایای تنوع فرهنگی 21
2-2-6- محدودیت های تنوع فرهنگی 23
جدول(2-2) مزایا و محدودیت های تنوع در گروه ها (زاهدی،1379، ص 108). 24
2-2-7- رویکردها و نظریه های تنوع فرهنگی 26
رویکرد نفی تبعیض و عمل به انصاف 27
رویکرد پذیرش و مطلوب دانستن تنوع 28
رویکرد فراگیری از تنوع 28
نظریه های مربوط به سیاست شناسایی 29
پست مدرنیسم و سیاست تفاوت 34
2-2-8- دیدگاه اسلام در مورد تنوع فرهنگی 37
2-2-9- برخورد دولت با چند فرهنگی 42
2-3- اقلیت 44
2-3-1- انواع اقلیت 45
2-4- قوم 46
2-4-1- تنوع قومی - نژادی 48
2-4-2- قوم مداری 49
2-4-3- تنوع آداب و رسوم اقوام 52
2-5- زبان و تنوع زبانی 53
2-5-1- نماد،  پیام و معنی 56
2-5-2- عوامل مؤثر بر تنوع زبانی 59
2-6- تنوع دینی - مذهبی 64
2-7- مدیریت و کارکردهای آن 67
2-7-1- نقش های مدیریت 70
2-7-1-1- نقش های میان شخصی مدیران 71
2-7-1-2- نقش های اطلاعاتی مدیران 72
2-7-1-3- نقش های تصمیمی مدیران 73
2-7-2- سیر تطور مدیریت فراملیتی و جهانی 74
2-7-3- فرآیند مدیریت تنوع فرهنگی 76
شکل (2-1) فرایند مدیریت تنوع فرهنگی(حاجی ده آبادی،1383، ص 81). 80
2-7-3-1-  شناخت وضعیت موجود 80
2-7-3-2- شناخت وضعیت مطلوب 82
2-7-3-3- شناسایی راهکارها 83
2-7-4- استراتژی ها مدیریت تفاوت های فرهنگی 83
2-7-5- الگوهای عمده سیاست گذاری قومی و فرهنگی 88
2-7-5-1- مدل همانند سازی 88
شکل (2-2) ابعاد نظریه همانند سازی.(صالحی امیری،1385ب،ص59). 91
2-7-5-2- مدل تکثر گرایی 91
شکل(2-3) ابعاد نظریه همانند سازی. (صالحی امیری،1385ب،ص69). 95
2-7-5-3- مدل وحدت در کثرت 95
2-7-6- مهارت های مدیریت تنوع فرهنگی 97
- نگرش سیستمی داشتن 97
- برقراری تعادل بین جهانی اندیشیدن و محلی عمل کردن 98
- مهارت اعمال مدیریت تغییر در دوره گذار 98
- توانایی کار همزمان در فرهنگ های گوناگون 99
- توانایی انجام دادن کار گروهی 100
- دانش زبان های مختلف 100
- مهارت استفاده از رایانه 101
- اعمال مدیریت در بستر فرهنگ های مختلف 101
- داشتن هوش فرهنگی 102
2-7-7- مدیریت تنوع قومی  103
الف- مهارت های انسانی 104
ب- مهارت های ادراکی یا مفهومی 104
2-8-1- پیش نیازهای مشارکت 107
2-8-2- مشارکت اجتماعی 108
2-8-3- اهمیت مشارکت در اسلام 110
2-8-4- مشارکت مدرسه و عرصه های آن 111
2-9- نقش مهارت های مدیریت تنوع فرهنگی در ارتقاء مشارکت اجتماعی 112
2-10- پیشینه تحقیق و مطالعات انجام شده 115
2-10-1- پژوهش های انجام شده در ایران 115
2-10-2- پژوهش های انجام شده در خارج از ایران 123
 
فهرست منابع 132
 
 
 
 


////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
توضیحات:
فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
 
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
 
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
 
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
 
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
 
منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
 
نوع فایل:     WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
 
بدون هیچ تگ و تبلیغات، قابلیت پرینت دارد
 
پشتیبانی همیشگی توسط :
maryam.alkasir70@gmail.com
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
 

 

 

 

 

 

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

تنوع فرهنگی و نظریه های مربوط به آن و بررسی مهارت های مدیریت تنوع فرهنگی و مشارکت اجتماعی

تنوع فرهنگی و نظریه های مربوط به آن و بررسی مهارت های مدیریت تنوع فرهنگی و مشارکت اجتماعی

در این نوشتار به مباحثی از جمله؛ تنوع فرهنگی و نظریه های مربوط به آن، تنوع قومی، تنوع مذهبی، تنوع زبانی، مدیریت، مهارت های مدیریت تنوع فرهنگی و مشارکت اجتماعی پرداخته شده است


مشخصات فایل
تعداد صفحات143
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیمدیریت

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته مدیریت

تنوع فرهنگی و نظریه های مربوط به آن و بررسی مهارت های مدیریت تنوع فرهنگی و مشارکت اجتماعی

 
 
 
 
 
مقدمه
تحقق اهداف هر جامعه نیاز به استفاده از تمام منابع مادی و انسانی آن جامعه دارد. مدیریت صحیح منابع انسانی یکی از مهم ترین عوامل جهت رسیدن به مطلوب های جامعه می باشد. کشور ایران از گذشته های دور، سرزمین اقوام و مذاهب گوناگون بوده است. مردمانی با فرهنگ غنی که سال ها در کنار هم مسالمت آمیز زندگی کرده اند و جامعه ای با تنوع فرهنگی زیبا آفریده اند.از جمله سازمان های مهم جامعه که با تنوع و گوناگونی فرهنگ ها مواجه است، آموزش و پرورش است. امروزه بنا به دلایل مختلفی از جمله مهاجرت، بافت دانش آموزی مدارس از تنوع قومی و مذهبی بسیاری برخوردار است.
 
 مدیران و معاونان مدارس نقش بسیار مهم و اساسی در رهبری این جامعه کوچک به منظور هویت بخشی و نمود فرهنگ نسل آینده ساز اقوام و مذاهب دارند. آداب و رسوم، لهجه و لباس هر قوم، حاصل تجارب شادی ها و غم های انسان هایی است که سرنوشت مشترکی را تجربه کرده اند و امید دارند که فرهنگ خود را به دیگران معرفی کنند و بر غنای آن بیفزایند. دانش آموزان گاه هویت قومی و فرهنگی خویش را پنهان می کنند و ناخواسته به تسلط یک فرهنگ بر جامعه رنگارنگ ایران دامن می زنند. آنان باید بیاموزند هویت قومی و فرهنگی آنها افتخاریست که از نسل های گذشته به ارث برده اند و باید افتخار آمیز به معرفی آن بپردازند. مدرسه محیط بسیار مناسبی جهت متجلی شدن عنصرهای فرهنگی اقوام و مذاهب گوناگون است که اگر با مدیریت مناسب همراه باشد باعث فراهم شدن بستری پر نشاط و پویا و فعال برای فعالیت های آموزشی و در کنار آن مشارکت هر چه بیشتر دانش آموزان در امور فرهنگی، ورزشی، هنری و ...می گردد. مهارت های مدیریت تنوع فرهنگی، از نیازهای اساسی مدیریت سیستم آموزش و پرورش است که اگر در کنار مهارت های مدیریت آموزشی قرار گیرد، رشد و بالندگی آموزشی و پرورشی دانش آموزان را در پی دارد.
 
 در این نوشتار به مباحثی از جمله؛ تنوع فرهنگی و نظریه های مربوط به آن، تنوع قومی، تنوع مذهبی، تنوع زبانی، مدیریت، مهارت های مدیریت تنوع فرهنگی و مشارکت اجتماعی پرداخته شده است.
 
 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
مقدمه 4
2-1- تعریف فرهنگ 5
2-2-1- فرهنگ پذیری 8
2-2-2- وجوه تفاوت فرهنگ ها 11
فردگرایی – جمع گرایی 11
ارتباط پیچیده- بافت و ساده- بافت 13
پرهیز از ابهام 14
فاصله قدرت 15
مردانگی - زنانگی 16
2-2-3- انواع گروه با توجه به تنوع فرهنگی 17
جدول(2-1) فرمول بهره وری در گروه های کاری(زاهدی،1379،ص107). 18
2-2-4- عوامل پیدایش تنوع فرهنگی 18
مهاجرت 19
غلبه نظامی یا کشورگشایی 19
تغییر قلمرو سیاسی 20
مرزهای قومی 20
جهانی شدن 20
اختلاط چند عامل در کنار یکدیگر 21
2-2-5- مزایای تنوع فرهنگی 21
2-2-6- محدودیت های تنوع فرهنگی 23
جدول(2-2) مزایا و محدودیت های تنوع در گروه ها (زاهدی،1379، ص 108). 24
2-2-7- رویکردها و نظریه های تنوع فرهنگی 26
رویکرد نفی تبعیض و عمل به انصاف 27
رویکرد پذیرش و مطلوب دانستن تنوع 28
رویکرد فراگیری از تنوع 28
نظریه های مربوط به سیاست شناسایی 29
پست مدرنیسم و سیاست تفاوت 34
2-2-8- دیدگاه اسلام در مورد تنوع فرهنگی 37
2-2-9- برخورد دولت با چند فرهنگی 42
2-3- اقلیت 44
2-3-1- انواع اقلیت 45
2-4- قوم 46
2-4-1- تنوع قومی - نژادی 48
2-4-2- قوم مداری 49
2-4-3- تنوع آداب و رسوم اقوام 52
2-5- زبان و تنوع زبانی 53
2-5-1- نماد،  پیام و معنی 56
2-5-2- عوامل مؤثر بر تنوع زبانی 59
2-6- تنوع دینی - مذهبی 64
2-7- مدیریت و کارکردهای آن 67
2-7-1- نقش های مدیریت 70
2-7-1-1- نقش های میان شخصی مدیران 71
2-7-1-2- نقش های اطلاعاتی مدیران 72
2-7-1-3- نقش های تصمیمی مدیران 73
2-7-2- سیر تطور مدیریت فراملیتی و جهانی 74
2-7-3- فرآیند مدیریت تنوع فرهنگی 76
شکل (2-1) فرایند مدیریت تنوع فرهنگی(حاجی ده آبادی،1383، ص 81). 80
2-7-3-1-  شناخت وضعیت موجود 80
2-7-3-2- شناخت وضعیت مطلوب 82
2-7-3-3- شناسایی راهکارها 83
2-7-4- استراتژی ها مدیریت تفاوت های فرهنگی 83
2-7-5- الگوهای عمده سیاست گذاری قومی و فرهنگی 88
2-7-5-1- مدل همانند سازی 88
شکل (2-2) ابعاد نظریه همانند سازی.(صالحی امیری،1385ب،ص59). 91
2-7-5-2- مدل تکثر گرایی 91
شکل(2-3) ابعاد نظریه همانند سازی. (صالحی امیری،1385ب،ص69). 95
2-7-5-3- مدل وحدت در کثرت 95
2-7-6- مهارت های مدیریت تنوع فرهنگی 97
- نگرش سیستمی داشتن 97
- برقراری تعادل بین جهانی اندیشیدن و محلی عمل کردن 98
- مهارت اعمال مدیریت تغییر در دوره گذار 98
- توانایی کار همزمان در فرهنگ های گوناگون 99
- توانایی انجام دادن کار گروهی 100
- دانش زبان های مختلف 100
- مهارت استفاده از رایانه 101
- اعمال مدیریت در بستر فرهنگ های مختلف 101
- داشتن هوش فرهنگی 102
2-7-7- مدیریت تنوع قومی 103
الف- مهارت های انسانی 104
ب- مهارت های ادراکی یا مفهومی 104
2-8-1- پیش نیازهای مشارکت 107
2-8-2- مشارکت اجتماعی 108
2-8-3- اهمیت مشارکت در اسلام 110
2-8-4- مشارکت مدرسه و عرصه های آن 111
2-9- نقش مهارت های مدیریت تنوع فرهنگی در ارتقاء مشارکت اجتماعی 112
2-10- پیشینه تحقیق و مطالعات انجام شده 115
2-10-1- پژوهش های انجام شده در ایران 115
2-10-2- پژوهش های انجام شده در خارج از ایران 123
 
فهرست منابع 132
 
 
 
 
 
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

بررسی تاثیر شرایط و ویژگیهای فردی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بر ارتکاب سرقت

بررسی تاثیر شرایط و ویژگیهای فردی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بر ارتکاب سرقت

هدف از این پایان نامه بررسی تاثیر شرایط و ویژگیهای فردی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بر ارتکاب سرقت می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات131
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیحقوق

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته حقوق

بررسی تاثیر شرایط و ویژگیهای فردی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بر ارتکاب سرقت

 
 
 
 
مقدمه
جرم سرقت مورد نکوهش همه ی قوانین و ادیان است که در اعصار گذشته تا به حال مجازات های متفاوتی برای آن مقرر ساخته اند در سوره ی مائده آیه شریفه ی 38 قطع دست دزد را مقرر فرموده است در جایی که می فرماید «السارق السارقه فاقطعوا ایدیهما جزاء بما کسبا نکالاً من الله و الله عزیز حکیم» دست مرد و زن دزد را به کیفر عملشان ببرید این عقوبتی از جانب خداست که برای آنان مقرر داشته و خدا مقتدر و داناست.سرقت در علم حقوق از مباحث حقوق جزاء اختصاصی است و سرقت مستوجب حد نیز یکی از انواع سرقت هاست که مجازات آن در ماده 201 قانون مجازات اسلامی بیان شده است از آنجایی که اموال شخصی و دولتی همواره در معرض سرقت سارقین قرار داشته و دارد این مختصر به توضیح این جرم اختصاص یافته امید است مورد توجه قرار گرفته و مفید فایده باشد.
 
 
 
عواملی سرقت:

-1- عوامل فردی

عوامل فردی به مجموعه عواملی که در ارتـباط با ویژگیها و خصوصیات جسـمی و روانـی انـسان می باشد، اطلاق می گردد. می توان گفت که شخصیت افراد از دو گروه صفات تشکیل می گردد اول مجموعه خصوصیات و ویژگیهای موروثی که در زمان تولد در فرد وجود دارد و به آن خصوصیات مادر زادی یا فطری می گویند: مانند جنس، سن دوم صفات که فرد بعد از تولد در جریان زندگی و در اثر برخورد با محیط بدست می آورد مانند رشد جسمی، احساسات، تحصیلات و... این عوامل در شخصیت فرد ظاهر می شوند که با جمع با عامل محیطی تکامل شخصیت را ایجاد می کنند.

1-1-1- ساختارجنسی و سن مجرمین 

مساله جنسیت در جرم از قدیم مورد بحث حقوقدانان بوده و پس از ظهور جرم شناسی مورد گفتگوی جرم شناسان نیز قرار گرفته است. در این مورد مطالعات بسیاری انجام شده و آمارهای مختلفی از کشورهای گوناگون ارائه گردیده است.جرم شناسان که مساله بزهکاری زنان را در نژادهای مختلف و در سنین متفاوت بررسی کرده اند معتقدند که تعداد زنان بزهکار نسبت به مردان مجرم در تمام کشورهای جهان کمتر است.

نگاهی به جمعیت زندانها و آمار زندانیان مرد و زن در کشورهای مختلف مؤید این حقیقت است که اختلاف بسیار فاحش بین تعداد مردان و شمار زنانی که تحت تعقیب کیفری قرار گرفته ومحکومیت جزائی یافته اند وجود دارد. (کی نیا 1388، 144)

معهذا در نوع جرائم نباید دچار اشتباه شده، زیرا اگر چه زنان در مورد میزان جرائم نسبت به مردان از نرخ مجرمیت کمتر برخوردارند اما نوع جرائم آنان چندان حقیر نیست. بچه کشی، مسموم کردن، سقط جنین در بسیاری از موارد دیده شده است.

بطور کلی علل اولیه تفاوت جرائم زنان و مردان را باید در زمینه های فیزیولوژیکی و بیولوژیکی و اجتماعی دانست و علل ثانویه را در زمینه آمار و بخصوص رقم پنهان بزهکاری زنان جستجو کرد. شکندگی و ظرافت زنان در زمینه های بیولوژی و فیزولوژیکی، عدم شرکت آنها در فعالیتهای اجتماعی همسان مردان و همچنین عدم وجود آمار از جرائم حقیقی زنان که به دلیل راز نگهداری آنها آشکار نمی شود و همــــچنین ارفاقهای دادگاهها و پلیس در مورد آنها علل عمده تفاوت بین جرائم مردان و زنان است. (نوربها 1386، 176)

توجه به جنسیت فرد در ارتکاب بزه و نحوه برخورد زنان با شرایط موجود حسب زمان، سن، مکان و طبع جرایم ارتکابی از مسایل دقیق جرم شناسی معاصر است. آمار به دست آمده از نمونه های آماری و همچنین بررسی پرونده های سارقین در محدوده زمانی و مکانی پژوهش حاکی از تفاوت میان نسبت زنان و مردان سارق می باشد. به نسبت سارقین زن به کل سارقین در جداول 1-2 و 1-3  دقت نمایید.

جدول شماره 1-2 ساختار جنسیتی مجرمین در نمونه آماری

تعداد مردان

تعداد زنان

جمع

94

6

100

 

 

جدول شماره  1- 3 ساختار جنسیتی مجرمین در پرونده های مورد بررسی در پژوهش

تعداد پرونده مردان

تعداد پرونده زنان

جمع کل پرونده های مورد بررسی

189

11

200

 

از نتایج حاصل که در جداول 1-2 و 1-3 نشان داده شده، چنین نتیجه گیری می شود که نسبت زنان سارق از مردان کمتر است.

سن مستقیماً یا بطور غیر مستقیم تاثیری عظیم و شگرف در فراوانی و شکل جرائم دارد امروزه رابطه جرائم و سنین عمر آدمی یکی از نکاتی است که به بهترین وجهی در جرم شناسی ثابت گردیده است. نرخ بزهکاری در یک دوره از هستی انسان فزونی می یابد سپس رو به کاهش می رود آنچنانکه در پایان زندگی دیگر رقم قابل ملاحظه نیست این واقعیتی است که حقیقت آن مورد تردید نیست. (کی نیا 1388، 177)

معمولاً، دوران کودکی را نمی توان دوران مجرمیت نام نهاد، این مساله یا به دلیل آن است که کودکان کمتر مرتکب جرم می شوند و یا آنکه اگر عملی انجام می دهند قانون آنها را مسئول نمی داند بیشترین جرائم در دوران بلوغ و جوانی بین سنین 15 تا 25 سالگی انجام می پذیرد حرکت به سوی کهولت نرخ مجرمیت را تنزل می دهد و پیری تقریباً دوران سکون بزهکاری است هر چند نمی توان پیری را منجزاً دوره پایان مجرمیت دانست. (نوربها 1386، 177)

مطالعات آماری در زمینه اهمیت بزهکاری در مراحل مختلف زندگی نشان می دهد که بحرانی ترین دوران برای ارتکاب جرم سنین جوانی است و بخصوص دوره بلوغ اهمیت فراوانی دارد.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب

تحلیل و بررسی داده های آماری سرقت و ارائه راهکارهای پیشگیرانه

فصل اول : وضعیت فردی و خانوادگی ............................................................. 62
1-1- عوامل فردی ...................................................................................................... 62 
1-1-1- ساختار جنسی و سن مجرمین ............................................................................................... 62 
1-1-2- مشخصات جسمی و سلامت .................................................................................................. 65 
1-1-2-1- وضعیت جسمانی .....................................................................................................................  67 
1-1-2-2- وضعیت روانی   ....................................................................................................................... 68 
1-1-3- میزان تحصیلات ................................................................................................................. 68 
1-2- وضعیت خانوادگی ............................................................................................... 69 
1-2-1- خانواده اصلی (پدری) ....................................................................................................... 69 
1-2-1-1- تعداد نفرات خانواده ................................................................................................................. 71 
1-2-1-2- تحصیلات والدین  .................................................................................................................... 72 
1-2-1-3- کنترل از سوی خانواده ............................................................................................................. 72 
1-2-1-4- خصوصیات شخصیتی پدر سارق ................................................................................................. 73 
1-2-1-5- وضعیت پدر یا مادر از نظر زنده یا متوفی بودن .............................................................................. 74 
1-2-2- خانواده شخصی ...................................................................................................................75 
1-2-2-1- تاهل ...................................................................................................................................... 76 
1-2-2-2- سرنوشت و تعداد فرزندان ..........................................................................................................  77 
1-2-3-3- تحصیلات همسر و ارتباط با اعضاء خانواده .................................................................................... 78 
1-2-3- طلاق و علت آن .................................................................................................................... 80 
 
فصل دوم : وضعیت اجتماعی و اقتصادی .......................................................... 83 
2-1- وضعیت اجتماعی ............................................................................................... 83 
2-1-1- موقعیت و وضعیت محل سکونت ........................................................................................... 83 
2-1-2- نقش اعتقادات مذهبی ، دوستان و رسانه ...............................................................................  85 
2-1-2-1- مذهب ....................................................................................................................................85 
2-1-2-2- دوستان ................................................................................................................................. 87 
2-1-2-3- رسانه .................................................................................................................................... 90
2-1-3- تابعیت و مهاجرت ............................................................................................................... 93 
2-2- وضعیت اقتصادی .............................................................................................. 96 
2-2-1- جرم و شرایط اقتصادی ..................................................................................................... 96 
2-2-2- شغل و میزان درآمد .......................................................................................................... 97 
2-2-3- وجه حاصل از سرقت ........................................................................................................ 100  

 

فصل سوم: بررسی سرقت در نمونه های آماری  ............................................. 102 

3-1- بررسی سرقت................................................................................................... 102 
3-1-1- سرقت در فرد و خانواده اش .............................................................................................. 102 
3-1-1-1- اولین سرقت در فرد سارق  ...................................................................................................... 102 
3-1-1-2- نوع سابقه سرقت در فرد ......................................................................................................... 104 
3-1-1-3- نقشه برای ارتکاب سرقت ........................................................................................................ 104 
3-1-1-4- اولین و آخرین سرقت ............................................................................................................. 105 
3-1-1-5- چگونگی قرار گرفتن در مسیر سرقت ......................................................................................... 106 
3-1-1-6- سابقه سرقت در خانواده سارق ................................................................................................ 107 
3-1-2- انتخاب زمان ، مکان ، سوژه ............................................................................................... 107 
3-1-2-1- زمان ..................................................................................................................... 108 
3-1-2-2- مکان ...................................................................................................................... 109 
3-1-2-3- سوژه ..................................................................................................................... 110 
3-1-3- انگیزه سرقت .................................................................................................................. 110 
3-2- بررسی آماری و تاثیر اعتیاد ، مجازات و زندان بر مجرمین .......................................  112 
3-2-1- بررسی آماری سرقت در جامعه مورد پژوهش ...................................................................... 112 
3-2-2- تاثیر اعتیاد بر سرقت ...................................................................................................... 115 
3-2-3- تاثیر مجازات و زندان بر سارقین ....................................................................................... 119 
3-3- عوامل و افراد موثر در سرقت (از نظر سارقین) ....................................................... 122

 

فصل چهارم : ارائه راهکارهای پیشگیرانه از سرقت ........................................ 124 

4-1- راهکارهای دینی ............................................................................................... 124 
4-2- راهکارهای خانوادگی ........................................................................................  126 
4-3- راهکارهای اقتصادی .........................................................................................  128 
4-4- راهکارهای طراحی محیطی .................................................................................  131 
نتیجه گیری  ...........................................................................................................  133 
پیشنهادات .............................................................................................................  136 
منابع و ماخذ ..........................................................................................................  139 
 
 
 
 
 
فهرست جداول
جدول  شماره 3-1 : جبران خسارت بزه دیده    ........................................................................................ 47
جدول  شماره 1-2 : ساختار جنسیتی مجرمین در نمونه آماری     ................................................................ 63
جدول  شماره 1-3 : ساختار جنسیتی مجرمین در پرونده های مورد بررسی در پژوهش  ................................... 63
جدول  شماره 1-4 : وضعیت سن مجرمین در پروند ه های مورد بررسی  ...................................................... 65
جدول  شماره 1-5 : وضعیت جسمی مجرمین .......................................................................................... 66
جدول  شماره 1-6 : وضعیت تحصیلات مجرمین ....................................................................................... 69
جدول  شماره 3-7 : مقایسه جرم سرقت با سایر جرایم علیه اموال و مالکیت در شهر مشهد .............................. 113
جدول  شماره 3-8 : مقایسه انواع سرقت های انجام شده در محدوده زمانی پژوهش در شهر مشهد ................... 113
جدول  شماره 3-9 : مقایسه انواع سرقت های انجام شده در محدوده زمانی پژوهش در محدوده حرم مطهر رضوی 113
جدول  شماره 3-10 : مقایسه جرم سرقت با جرم اعتیاد و استعمال مواد در شهر مشهد  ................................. 114
جدول  شماره 3-11 : نوع سرقت های انجام شده در پرونده های مورد بررسی در شهر مشهد   ........................ 114
جدول شماره 3-12 : سایر آمار حاصله از پرونده های مورد بررسی .......................................................... 115
 
 
 
 
 
فهرست نمودارها
نمودار شماره 2-20 : موقعیت منزل از نظر محل قرار گرفتن    ................................................................... 84
نمودار شماره 2-21 : وضعیت محل سکونت  .......................................................................................... 85
نمودار شماره 2-22 : وضعیت اعتقادی و میزان مصرف مشروب در سارقین     ............................................. 87
نمودار شماره 2-23 : وضعت ایمانی دوستان .......................................................................................... 88
نمودار شماره 2-24 : حساسیت و کنترل دوستان از سوی پدر  .................................................................... 89
نمودار شماره 2-25 : وضعیت چگونگی گذراندن بیشترین وقت توسط سارقین     ............................................ 89
نمودار شماره 2-26 : وضعیت نوع علاقه به فیلم ها  ................................................................................ 91
نمودار شماره 2-27 : تاثیر فیلم بر ارتکاب جرم سرقت     .......................................................................... 92
نمودار شماره 2-28 : وضعیت تابعیت مجرمین     .................................................................................... 94
نمودار شماره 2-29 : وضعیت مهاجرت    .............................................................................................. 96
نمودار شماره 2-30 : شغل پدر سارق   ................................................................................................. 98
نمودار شماره 2-31 : شغل سارق    ..................................................................................................... 99
نمودار شماره 2-32 : درآمد سارق و پدرش    ...................................................................................... 100
نمودار شماره 2-33 : چگونگی صرف وجه حاصل از سرقت    ................................................................. 101
نمودار شماره 3-34 : اولین سرقت در فرد سارق  ................................................................................. 103
نمودار شماره 3-35 : نوع سابقه سرقت در نمونه آماری     .................................................................... 104
نمودار شماره 3-36 : اولین و آخرین سرقت    ..................................................................................... 105
نمودار شماره 3-37 : چگونگی قرار گرفتن در مسیر سرقت    ................................................................. 106
نمودار شماره 3-38 : وضعیت سابقه سرقت در اطرافیان سارق    ............................................................. 107
نمودار شماره 3-39 : زمان سرقت از نظر روز یا شب بودن    ................................................................. 108
نمودار شماره 3-40 : زمان سرقت در ساعات مختلف شبانه روز     .......................................................... 109
نمودار شماره 3-41 : وضعیت وحل و موقعیت سرقت     ........................................................................ 110
نمودار شماره 3-42 : انگیزه سرقت    ................................................................................................ 112
نمودار شماره 3-43 :مقایسه درصد جرم سرقت با سایر جرایم علیه اموال و مالکیت در سه ماه نخست سال 92 در شهرمشهد ....... 113
نمودار شماره 3-44 : نوع مواد مخدر مصرفی از سوی سارقین  ............................................................... 117
نمودار شماره 3-45 : موجبات ارتکاب جرم بواسطه اعتیاد  ...................................................................... 119
نمودار شماره 3-46 : رابطه فرد با مواد مخدر    ................................................................................... 119
نمودار شماره 3-47 : تاثیر مجازات در اصلاح (از نگاه سارقین)    ............................................................ 121
نمودار شماره 3-48 : تاثیر زندان بر مجرمین    .................................................................................... 121
نمودار شماره 3-49 : افراد مقصر در ارتکاب سرقت (از نظر سارقین)     .................................................... 122
نمودار شماره 3-50 : عوامل موثر در ارتکاب جرم سرقت (از نظر سارقین)     ............................................. 123
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

عوامل اجتماعی- فرهنگی و فضایی- کالبدی موثر بر حس تعلق مکانی

عوامل اجتماعی- فرهنگی و فضایی- کالبدی موثر بر حس تعلق مکانی

هدف از این پایان نامه بررسی عوامل اجتماعی- فرهنگی و فضایی- کالبدی موثر بر حس تعلق مکانی می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات145
حجم416 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdocx
دسته بندیبرنامه ریزی شهری

توضیحات کامل

برای بررسی جامع حس تعلق به مکان باید به عوامل اجتماعی- فرهنگی و ویژگی های فردی در شکل گیری این حس اشاره نمود. به دلیل گستردگی عناصر فرهنگی و اجتماعی، در پژوهش حاضر برای تدقیق و تحدید متغیرها، سرمایه-اجتماعی و سرمایه فرهنگی به عنوان عوامل مؤثر بر حس تعلق به مکان گزینش شدند. 

 

 

 

عوامل کالبدی در پیوند فرد با محیطش و پدیداری حس تعلق در آن نقش بسزایی دارند. ریجر و لاوارکاس  در مطالعات خود به نقش مهم و اساسی فضای کالبدی در ایجاد حس تعلق خاطر می پردازند و تعلق کالبدی یا "ریشه دار بودن" را از طریق بازه زمانی سکونت، مالکیت و قصد ماندن در آن مکان پیش بینی می کنند که بر این اساس فرد محیط را به همراه عناصر کالبدی آن در شکل دهی معنای تعلق به خاطر می سپارد(Riger & Lavrakas,1981). 

 

 

وقتی از عوامل فضایی- کالبدی یک محله مسکونی بحث می-شود؛ در واقع بحث ادراک و نگرش افراد نسبت به قابلیت و کیفیت مجموعه عناصر کالبدی در ارضای نیازها و خواسته ها می باشد و طبیعتاً باید نگرش و رضایت ساکنان در مورد دسترسی به امکانات، خدمات و تسهیلات؛ دسترسی به حمل و نقل عمومی؛ جذابیت منظر شهری و طبیعی؛ نظافت محله؛ روشنایی؛ وضعیت شبکه معابر و... مورد سنجش قرار گیرد(زنگنه و حسین آبادی،139:1392. مظلومی،145:1389). 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


فهرست مطالب
1- 2 مقدمه    10
2- 2 حس تعلق مکانی    11
1- 2- 2 تعریف مفاهیم مرتبط با حس تعلق مکانی    11
1- 1- 2- 2 مکان    11
2- 1- 2- 2 حس مکان    16
3- 1- 2- 2 حس تعلق    19
4- 1- 2- 2 حس تعلق مکانی    21
2- 2- 2 بررسی ابعاد حس تعلق مکانی    23
3- 2- 2 نظریه های حس تعلق مکانی    25
1- 3- 2- 2 رویکرد روانشناختی(روانشناسی محیطی)    25
1- 1- 3- 2- 2 فریتز استیل    26
2- 1- 3- 2- 2 ویلیامز    27
3- 1- 3- 2- 2 شامای    28
4- 1- 3- 2- 2 لو و آلتمن    29
5- 1- 3- 2- 2 جنیفر کراس    31
2- 3- 2- 2 رویکرد جامعه شناختی(پدیدارشناسی)    32
1- 2- 3- 2- 2 یی فو توآن    33
2- 2- 3- 2- 2 ادوارد رلف    33
3- 2- 3- 2- 2 کریستین نوربرگ شولتز    35
3- 2 عوامل اجتماعی- فرهنگی    36
1- 3- 2 سرمایه اجتماعی    36
1- 1- 3- 2 تعاریف و ابعاد    36
2- 1- 3- 2 نظریه پردازان سرمایه اجتماعی    38
1- 2- 1- 3- 2 پیر بوردیو    38
2- 2- 1- 3- 2 رابرت پاتنام    41
3- 2- 1- 3- 2 فرانسیس فوکویاما    44
4- 2- 1- 3- 2 جیمز کلمن    45
5- 2- 1- 3- 2 افه و فوش    49
2- 3- 2 سرمایه فرهنگی    51
1- 2- 3- 2 تعریف و ابعاد    51
2- 2- 3- 2 نظریه پردازان سرمایه فرهنگی    53
1- 2- 2- 3- 2 پیر بوردیو    53
2- 2- 2- 3- 2 کالینز    57
4- 2 عوامل فضایی- کالبدی    57
5- 2جمع بندی    59
6- 2 پیشینه تحقیق    62
1- 6- 2 پیشینه داخلی تحقیق    62
2- 6- 2 پیشینه خارجی تحقیق    79
3- 6- 2 جمع بندی پیشینه تحقیق    85
7- 2 چارچوب نظری    90
8- 2 مدل نظری تحقیق    94
9- 2 سئوالات تحقیق    95
10- 2 فرضیه های تحقیق    95

منابع


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

تهاجم فرهنگی

تهاجم فرهنگی

ز همان آغاز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دنیای غرب از راهبردها، فنون و شگردهای متنوع و متعددی بهره جست تا هم از گسترش دامنه نفوذ انقلاب در بین ملل دیگر جلوگیری کند


مشخصات فایل
تعداد صفحات77
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیعلوم اجتماعی

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته علوم اجماعی

تهاجم فرهنگی

 
مقدمه 
از همان آغاز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دنیای غرب از راهبردها، فنون و شگردهای متنوع و متعددی بهره جست تا هم از گسترش دامنه نفوذ انقلاب در بین ملل دیگر جلوگیری کند، و هم زمینه را برای سلب هویت اسلامی و انقلابی اقشار مختلف، به ویژه قشر جوان، و مسخ باورها و ارزشهای بنیادی جامعه مهیا سازد. برای تحقق هدف اخیر، به ویژه در سالهای پس از ایان تهاجم نظامی عراق برخوردار از حمایت غرب، از روش پراثری به نام «تهاجم فرهنگی» سود جست. 
 
غرب در تهاجم فرهنگی خود علیه ایران، تلاش کرد تا با اقدامات از پیش تعیین شده و منظم « نظام فرهنگی» برخاسته از انقلاب اسلامی را تضعیف، و به جای آن «نظام فرهنگی حاکم بر جهان غرب» را برجای آن بنشاند. او برای تحقق این هدف کلان، با بهره گیری از روشهای متعدد آموزشی، تبلیغی،  تهییجی و انتشاراتی، برای تضعیف ارزشهای دینی مردم ایران ( از طریق تضعیف روحانیت، با اشاعه فساد، ترویج ایدئولوژیهای غیر دینی)، تغییر نگرش نوجوانان و جوانان نسبت به دنیای غرب و تحقیر فرهنگی ( از طریق تحقیر مفاخر ملی، معرفی و ترویج الگوهای غربی، تحقیر توانمندی های مردم ایران، ترویج از خود بیگانگی و ...) تلاشها و اقدامات گسترده ای طراحی و اجرا کرد. آشکار است که غرب به دلیل بهره گیری از ابزارها و رسانه های مختلفی نظیر شبکه های ماهواره ها، فیلم ها، تصاویر و نوارهای کاست مغایر با فرهنگ اسلامی، خبرگزاریهای جهانی ( استکبار خبری) و رادیوها، و برنامه ریزی حساب شده برای اوقات فراغت نوجوانان و جوانان، توانسته است حجم وسیعی از نوجوانان و جوانان کشورمان را مخاطب قرار دهد و برارزشها، هنجارها و نگرشهای آنان تاثیر بگذارد. 
 
اما در مقابل نیروی مقاومت بسیج نیز با فعالیت ها و اقدامات فرهنگی و آموزشی خود به مقابله با تهاجم فرهنگی غرب پرداخته است. این نیرو، برای مقابله با تهاجم فرهنگی از راهبردها، فنون و روش های مختلفی استفاده نموده است. از جمله راهبردها و فنون مورد استفاده بسیج می توان به راهبردهای « ایمن سازی» ، «مبارزه مستقیم فرهنگی« و «ترویج اشاعه اندیشه های نو» ، و از میان فنون، به تقویت بنیه فرهنگی، رعایت بهداشت فرهنگی، تقویت عزت نفس و خودباوری، غنی ساختن اوقات فراغت، و ممانعت از ترویج ابزارها ضد فرهنگی اشاره نمود. همچنین، نیروی مقاومت بسیج برای مقابله با تهاجم فهرنگی، و افزایش طراز و غنای فرهنگی نوجوانان و جوانان از روشهای مختلفی نظیر آموزش، اردو، تبلیغات و جز آن استفاده نموده است. 
با وجود این، میزان اثر بخشی اقدامات فرهنگی بسیج تاکنون به صورت دقیق و منظم مورد بررسی قرار نگرفته است. از همین روی، مسئولان فرهنگی بسیج برای بررسی میزان اثر بخشی اقدامات و فعالیت های خود شرایط را برای اجرای این پروژه مهیا ساختند. مطمئناً نتایج این تحقیق آنان را از میزان اثر بخشی اقدامات فرهنگی آگاه خواهد ساخت. 
 
 
 
کلمات کلیدی:

فرهنگ

فرهنگ پذیری

اشاعه فرهنگی

فعالیتهای فرهنگی 

 
 
 
 
طرح مسئله 
پس از تشدید تهاجم فرهنگی غرب، مجلس شورای اسلامی در مهرماه سال 1370 با تصویب لایه ای بخشی از ماموریت « مبارزه و مقابله با تهاجم فرهنگی» را به نیروی مقاومت بسیج واگذار نمود. بسیج، نیز که در دوران تهاجم نظامی به شکلی اعجاز انگیز با عاملین استکبار جهانب به مبارزه و مقابله برخاسته بود، بلافاصله پس از تصویب مجلس در پی چاره برآمد، اما، این بار به خوبی می دانست که دشمن به شکلی فراگیرتر و عمیق تر، هرچند به صورت پنهان، ارزشهای فرهنگ و انقلاب او را مورد یورش قرار داده است. از همین روی، تلاشهای استکباری و فراگیر بیشتری فراسو نهاد.و برای مثال، از همان آغاز مبادرت به تشکیل کانونهای متعددی نمود و طرحهای فرهنگی و آموزشی مختلفی، از جمله طرح میثاق، را اجرا نمود. 
 
بسیج با انجام اقدامات فرهنگی توانست سالیانه چند میلیون نوجوان و جوان را که بیش از همه آماج تهاجم فرهنگی اند، تحت پوشش قرار دهد. و هر یک را به فراخور استعدادها، نیازها، علائق و ... در یک یا چند مقوله فرهنگی، هنری، عقیدتی، سیاسی، علمی و ... تحت آموزش قرار دهد.بسیج در تمام این فعالیتها در صدد آن بود تا ارزشهای دینی را در نوجوانان و جوانان تقویت کند، هنجارهای مختلف را به آنان بیاموزد، اعتماد به نفس آنان را نیرومند سازد، پیوند آنان را با رهبری نیرومند سازد، و روحیه سلحشوری و مبارزه با استکبار را در آنان ایجاد کند. 
اما، اگرچه چند سال از شروع ماموریت بسیج در مبارزه و مقابله با تهاجم فرهنگی غرب می گذرد، گستره اثر بخشی فعالیتهای فرهنگی بسیج در تقویت ارزشهای دینی، گسترش هنجارهای مذهبی و اخلاقی، جلوگیری از رسوخ هنجارها و ارزشهای غربی و ممانعت از تغییر نگرشهای نوجوانان و جوانان نسبت به فرهنگ اسلامی و ... همچنان ناشناخته مانده است.
 
به همین سبب، در این تحقیق فردنگر، تلاش بر آن است تا نقش فعالیتهای فرهنگی بسیح در مقابله با تهاجم فرهنگی غرب، در سه مولفه ارزشها، هنجارها و نگرشها، مورد ارزیابی قرار گیرد. یافته های این پژوهش اولاً به خودی خود بر دانش ما پیرامون تاثیر « فعالیتهای فرهنگی« در مقابله با « تهاجم و اشاعه فرهنگی« خواهد افزود، از همین روی، می تواند در حوزه مردم شناسی فرهنگی به عنوان یافته های بنیادی نگریسته شود. ثانیا، بانیان و عاملان فعالیتهای فرهنگی بسیج از میزان اثر بخشی اقدامات خود آگاه خواهند گشت و براساس آن می توانند فعالیتهای خویش را استمرار بخشند و یا در صدد تعدیل و اصلاح آن برآیند. 
 
 
 
 
فهرست مطالب
 
مقدمه 2
طرح مسئله 3
ضرورت تحقیق 6
فرضیه های تحقیق 7
تعریف مفاهیم (واژه های کلیدی) 7
فرهنگ (Culture) : 7
فرهنگ پذیری (Accultruaion) : 9
اشاعه فرهنگی (Cultural Diffusiox) : 9
تهاجم فرهنگی (Cultural invasion) : 9
فعالیتهای فرهنگی (Cultural Activities) : 9
فصل دوم:مبانی نظری 12
بخش اول-  فرهنگ 14
1- مفهوم فرهنگی 14
معادل عربی و لاتین واژه فرهنگ 14
2- تعریف فرهنگ 15
3- عناصر (ابعاد) فرهنگ 17
4-  انسجام فرهنگی 18
5- تاخر فرهنگی 19
6- نسبیت فرهنگی 21
7- ویژگیهای عام فرهنگی 22
8- فرهنگ و شخصیت 24
9-  کارکردهای فرهنگ 26
بخش دوم -  تغییرات فرهنگ 29
الف) عوامل درونی دگرگونی فرهنگی 30
ب ) عوامل بیرونی تغییرات فرهنگی 35
1-  تغییرات زیست محیطی 36
2-  اشاعه فرهنگی 36
مکاتب اشاعه فرهنگی 37
3-  فرهنگ پذیری 38

عوامل موثر بر فرهنگ پذیری 39

گستره فرهنگ پذیری 40
4-  برخورد فرهنگی 41
یکسان سازی فرهنگی 45
گستره تغییرات فرهنگی 45
تغییر هنجارهای مذهبی وجنسی سنتی 45
گرایش به ارزشهای فرامادی 47
نگرشها چگونه تغییر می کنند؟ 52
بخش سوم -  تهاجم فرهنگی 55
سابقه تهاجم فرهنگی به ایران 56

عوامل موثر در تهاجم فرهنگی 61

عوامل درونی در تهاجم فرهنگی 62

عوامل بیرونی  تهاجم فرهنگی 66

اهداف تهاجم فرهنگی 66

1- تضعیف ارزشهای دینی 66
2- تغییر نگرش مردم نسبت به دنیای غرب 69
روشهای تهاجم فرهنگی 71
ابزارهای تهاجم فرهنگی 74

مخاطبان تهاجم فرهنگی 76

جدول 2 عوامل موثر در تهاجم فرهنگی علیه جوانان دانشجو 77
 
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود